Systematized proposal for the evaluation of curricular structures. The case of Universidad Técnica Nacional

Main Article Content

César Toruño Arguedas

Abstract

Based on the curricular needs of the National Technical University, this essay is an criteria evaluation proposal for curricular structures of integrated study plans by feasibility study, justification, theoretical foundation, mission, vision, object of study, profiles , objectives or general and specific purposes, curricular mesh, areas, axes, distribution of courses, academic degree, target population, goals of the plan and the programs of the courses or subjects. These criterias are the input for any curricular structure of Costa Rican college education, both to guide designers and to evaluate the relevance and pertinence of the structure.

Article Details

How to Cite
Systematized proposal for the evaluation of curricular structures. The case of Universidad Técnica Nacional. (2020). Yulök Revista De Innovación Académica, 3(2), 29-43. https://doi.org/10.47633/yulk.v3i2 (julio a diciembre).200
Section
Estudio de caso

How to Cite

Systematized proposal for the evaluation of curricular structures. The case of Universidad Técnica Nacional. (2020). Yulök Revista De Innovación Académica, 3(2), 29-43. https://doi.org/10.47633/yulk.v3i2 (julio a diciembre).200

References

Casarini, N. (2004) Teoría y diseño curricular. México DF, México: Trillas.

Cazares, M. (2006). Una reflexión teórica del currículum y los diferentes enfoques curriculares. Habana, Cuba: UCF.

Díaz-Barriga, F. (2008). Metodología de diseño curricular para educación superior. México DF, México: Trillas.

Escudero, J., Bolívar, A., Guarro, A., Moreno, J., Area, M., Santana, J. (2000). Diseño, desarrollo e innovación del currículum. Madrid, España: Síntesis Educativa.

Gimeno, J. (2010a). ¿Qué significa el currículum? En: Gimeno, José. (comp). Saberes e incertidumbres sobre el currículum, (pp. 21-44). Madrid, España: Morata

Gimeno, J. (2010b). El currículum en la sociedad de la información y del conocimiento. En: Gimeno, José. (comp). Saberes e incertidumbres sobre el currículum, (pp. 180- 202). Madrid, España: Morata

Gimeno, J. (2001). El curriculum: una reflexión sobre la práctica. Madrid, España: Morata.

Gimeno, J. (2000). Diseño del currículum, diseño de la enseñanza. El papel de los profesores. En: Gimeno, José; y Pérez, Ángel. Comprender y transformar la enseñanza (pp.227-266). Madrid: Morata.

Gimeno, J. (1997). La pedagogía por objetivos: Obsesión por la eficiencia. Madrid, España: Morata.

González, E., Herrera, R., Zurita, R. (2009). Formación Basada en Competencias: Desafíos y Oportunidades. En: Diseño Curricular basado en competencias y aseguramiento de la calidad en la educación superior (pp. 16-27). Santiago, Chile: CINDA.

Grundy, S. (1998). Producto o praxis del currículum. Madrid: Morata

Hernández, P. (1998). Diseñar y enseñar. Teoría y técnicas de la programación y del proyecto docente. Madrid, España: NARCEA.

House, E. (1999). La política educativa en una época de productividad. En: Manzano, Pablo. (coord.). Volver a pensar la educación. (pp. 112-127). Madrid, España: Morata.

House, E. (1997). Evaluación, ética y poder. Madrid, España: Morata.

House, E., Howe, K. (2001). Valores en evaluación e investigación social. Madrid, España: Morata.

Kemmis, S. (1998). El currículum: más allá de la teoría de la reproducción. España: Morata.

Lundgren, U. (1992). Teoría del curriculum y escolarización. Madrid: Morata

Proyecto Tuning. (2006) La contribución de las universidades al proceso de Bolonia. Recuperado de: http://www.unideusto.org/tuningeu/images/stories/documents/General_Brochure_Spanish_version.pdf

Magendzo, A. (2008). Dilemas del currículum y la pedagogía: analizando la Reforma Curricular desde una perspectiva crítica. Santiago, Chile: LOM.

Quesada, M., Cedeño, M., Zamora, J. (2007). El diseño curricular en los planes de estudio: aspectos teóricos y guía metodológicas. Heredia, Costa Rica: EUNA

Santos, M. (1995). La evaluación: un proceso de diálogo comprensión y

mejora. Madrid, España: Ediciones Aljibe.

Stenhouse, L. (2003). Investigación y desarrollo del currículum. Madrid, España: Morata.

Stufflebeam, D., Shinkfield, A. (1995). Evaluación sistemática - Guía teórica y práctica. Madrid, España. Ediciones Paidós Ibérica.

Taba, H. (1974). Elaboración del Currículo. Teoría y Práctica. Buenos Aires, Argentina: Troquel.

Taba, H. (1974). Elaboración del Currículo. Teoría y Práctica. Buenos Aires: Troquel.

Torres, J. (2010). Currículum, justicia e inclusión. En: Gimeno, José. (comp). Saberes e incertidumbres sobre el currículum (pp. 84-102). Madrid, España: Morata

Torres, J. (1998). El currículum oculto. Madrid, España: Morata

Tyler, R. (1973). Principios básicos del currículum. Argentina: Troquel.

Villarini, A. (1996). El currículo orientado al desarrollo humano. Organización para el fomento del desarrollo del pensamiento. San Juan, Puerto Rico: Ed.

Zabalza, M. (2004). Diseño y desarrollo curricular. España: Narcea.

Zúñiga, M., Poblete, Á., Vega, A. (2009). El desarrollo de competencias en un contexto de aseguramiento de calidad. En: Centro Interuniversitario de Desarrollo. Diseño Curricular basado en competencias y aseguramiento de la calidad en la educación superior. Santiago, Chile: CINDA.