Math microcapsules: an experience in the mathematics classes of the Colegio Científico Costarricense, Puntarenas
Main Article Content
Abstract
This article shows the experience of applying a learning resource based on microlearning as an alternative to build basic mathematical knowledge of students entering the Colegio Científico Costarricense of Puntarenas. In this paper, research based on design was used. At the same time, it was decided to promote informal learning as an element of complementarity in the mathematics class. The learning resource (microcapsules) encouraged the use of mobile devices to build knowledge about mathematical topics. Moreover, the use of design-based research enhanced the active role of the student and generated new fields to continue experimenting with microcapsules in other areas of scientific work.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Todos los artículos publicados están protegidos con la licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional
How to Cite
References
Basso-Aránguiz, M., & Bravo-Molina, M., & Castro-Riquelme, A., & Moraga-Contreras, C. (2018). Propuesta de modelo tecnológico para Flipped Classroom (T-FliC) en educación superior. Revista Electrónica Educare, 22 (2), 20-36. http://dx.doi.org/10.15359/ree.22-2.2
Bazoli Silva Villar, C., & Gomes, T. (2017). Uso da plataforma Khan Academy no laboratório de informática em uma escola da rede municipal de Santos: incentivo e motivação ao aprendizado de matemática. Educação Online, (25), 40-62. Recuperado de http://educacaoonline.edu.puc-rio.br/index.php/eduonline/article/view/329
Blázquez, F. & Lucero, M. (2002). Los medios y recursos en el proceso didáctico. En Medina, A. & Salvador, F. Didáctica General (pp. 185- 218). Madrid: Pearson Educación.
Bonilla, A. (2016). Diseño de una estrategia de enseñanza y aprendizaje bimodal mediada por la plataforma Khan Academy como herramienta de apoyo en estudiantes de séptimo grado. Tesis para optar por el grado de Magister en Educación. Pontificia Universidad Javeriana. Bogotá, Colombia. Consultada el 12 de octubre de 2018. Disponible en https://repository.javeriana.edu.co/handle/10554/19471
Brazuelo Grund, F. & Cacheiro González, M. (2015). Estudio de adaptabilidad para dispositivos móviles en plataformas MOOC. RED. Revista de Educación a Distancia, (47), 1-13.
Bruck, P. A., (2005). Microlearning as strategic research field, Microlearning 2005 Proceedings, pp. 13-17.
Cacheiro González, M.L. (2011). Recursos educativos tic de información, colaboración y aprendizaje. Píxel-Bit. Revista de Medios y Educación. 39 (69-81). Madrid: UNED. Recuperado de http://acdc.sav.us.es/pixelbit/images/stories/p39/06.pdf el 04/05/16.
Cacheiro, M.L. (2014). Educación y Tecnología: Estrategias didácticas para la integración de las TIC. Madrid: Editorial UNED.
Carrasco, Rosario, Jadue, Fabiola, Letelier, Mario, & Oliva, Claudia. (2012). Estudio exploratorio sobre aprendizaje no formal e informal de estudiantes y egresados universitarios. Calidad en la educación, (36), 149-184. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-45652012000100005
Cates, S., Barron, D. & Ruddiman, P. (2017). MobiLearn go: mobile microlearning as an active, location-aware game. En Proceedings of the 19th International Conference on Human-Computer Interaction with Mobile Devices and Services- MobileHCI ’17 (pp. 1-7). Vienna, Austria: ACM Press. https://doi.org/10.1145/3098279.3122146
Cerda, C., Huete-Nahuel, J., Molina-Sandoval, D., Ruminot-Martel, E., Saiz, J. (2017). Uso de Tecnologías Digitales y Logro Académico en Estudiantes de Pedagogía Chilenos. Estudios Pedagógicos, XLIII (3), 119-133.
Chao Chao, Kuok-Wa (2014). Estrategias didácticas mediadas con TIC en un curso de expresión oral francesa. Revista Electrónica "Actualidades Investigativas en Educación", 14(2) [fecha de Consulta 1 de Noviembre de 2019]. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=447/44731371007
Cobo Romaní, C., Pardo, H. (2007). Planeta Web 2.0. Inteligencia colectiva o medios fast food. Grup de Recerca d'Interaccions Digitals, Universitat de Vic. Flacso México. Barcelona / México DF.
Colectivo Educación Infantil y TIC, (2014). Recursos educativos digitales para la educación infantil (REDEI). Zona Próxima, (20), undefined-undefined. [fecha de Consulta 1 de Noviembre de 2019]. ISSN: 1657-2416. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=853/85331022002
Colorado-Aguilar, B. & Edel-Navarro, R. (2012). La usabilidad de TIC en la práctica educativa. RED. Revista de Educación a Distancia, (30), 1-11.
Czerwonogora, A. (2014). El aprendizaje en la era digital: nuevos escenarios para el mundo conectado. En Fiore, E; Leymonié, J. Didáctica práctica para la enseñanza básica, media y superior (pp. 235-257). Uruguay: Magro Editores.
De Benito, B. y Salinas, J.M. (2016). La investigación basada en diseño en Tecnología Educativa. RIITE. Revista Interuniversitaria de Investigación en Tecnología Educativa, 0, 44-59. Doi: http://dx.doi.org/10.6018/riite/2016/260631
Gabrielli, S., Kimani, S. and Catarci T. (2005). The Design of MicroLearning Experiences: A Research Agenda. Microlearning 2005 Proceedings, Austria, pp. 45-53.
Gértrudix Barrio, M., Álvarez García, S.; Galisteo del Valle, A., & Gálvez de la Cuesta, M., Gértrudix Barrio, F. (2007). Acciones de diseño y desarrollo de objetos educativos digitales: programas institucionales. RUSC. Universities and Knowledge Society Journal, 4(1). [fecha de Consulta 10 de Noviembre de 2019]. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=780/78040107
Gibelli, T. (2014). La investigación basada en diseño para el estudio de una innovación en educación superior que promueve la autorregulación del aprendizaje utilizando TIC. Congreso Iberoamericano de Ciencia, Tecnología, Innovación y Educación.
González García, V. (2005). Tecnología digital: reflexiones pedagógicas y socioculturales. Revista Electrónica "Actualidades Investigativas en Educación",5 (1), 0.
Göschlberger, B. & Bruck, P. A. (2017). Gamification in mobile and workplace integrated microlearning. En Proceedings of the 19th International Conference on Information Integration and Web-based Applications & Services - iiWAS ’17(pp. 545-552). Salzburg, Austria: ACM Press. https://doi.org/10.1145/3151759.3151795
Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C. & Baptista Lucio, P. (2014). Metodología de la investigación: Roberto Hernández Sampieri, Carlos Fernández Collado y Pilar Baptista Lucio (6a. ed. --.). México D.F.: McGraw-Hill.
Kovacs, G. (2015). FeedLearn: Using Facebook Feeds for Microlearning. En Proceedings of the 33rd Annual ACM Conference Extended Abstracts on Human Factors in Computing Systems - CHI EA ’15 (pp. 1461-1466). Seoul, Republic of Korea: ACM Press. https://doi.org/10.1145/2702613.2732775
Lindner, M. (2006). Use These Tools, Your Mind Will Follow. Learning in Immersive Micromedia & Microknowledge Environments. Research Paper for ALT-C 2006: The Next Generation.
Mínguez Alcaide, X. (2015). Métodos de Diálogo con Grandes Grupos. Herramientas para afrontar la complejidad. Revista de Estudios Sociales, (51), 186-197.
OECD (2012). La Naturaleza del Aprendizaje[online]. Disponible en: http://www.oecd.org/education/ceri/The%20Nature%20of%20Learning.Practitioner%20Guide.ESP.pdf [Revisado el 12 de octubre de 2018].
Pacheco, A. (2008). Micro-Guías: actividades de aprendizaje en dispositivos móviles basadas en micro-contenidos. Memorias Tercera Conferencia LACLO. pp. 153-161. UAA
Programa estado de la Nación (2019). Sétimo informe estado de la educación. Pavas, Costa Rica: Programa Estado de la Nación.
Ramírez - Ochoa, M. (2016). Posibilidades del uso educativo de Youtube. Ra Ximhai, 12 (6), 537-546.
Ramírez - Ochoa, M., & Vizcarra - Brito, J. (2016). Desarrollo de habilidades matemáticas en estudiantes normalistas mediante Khan Academy. Ra Ximhai, 12 (6), 285-293.
Salinas, J. y Marín, V. I. (2014). Pasado, presente y futuro del microlearning como estrategia para el desarrollo profesional. Campus Virtuales, Vol. III, num. 2, pp. 46-61. Consultado el [2/10/2018] en www.revistacampusvirtuales.es
Siemens, G. (2004). Conectivismo: Una teoría de aprendizaje para la era digital (Trad. por D. Leal Fonseca). Recuperado el 12 de octubre de 2018 de http://clasicas.filos.unam.mx/files/2014/03/Conectivismo.pdf
Siemens, G. (2006). Conociendo el conocimiento (Trad. por Emilio Quintana, David Vidal, Lola Torres, Victoria Castrillejo). Recuperado el 15 de agosto de 2018 de http://www.sociedadytecnologia.org/file/download/186841