Writing from dance training and creation: systematization for university academic innovation

Main Article Content

Natalia Herra Castro
Enid Sofía Zúñiga Murillo

Abstract

This academic essay presents to readers a proposal for a curricular innovation in university formation in dance, based on the systematization of artistic creation experiences and university training processes, with the possibility of impacting on the specialized field of contemporary dance, as well as in the visibility of the contribution of this artistic-scenic discipline to the social and cultural development of the country. This essay begins with the configuration of the concept of systematization of experiences, in a multidimensional way, the relationships between the current dynamics of contemporary art with innovation in the curriculum and university teaching, in the field of professional training in contemporary dance. In addition, the ethical imperative of decolonizing knowledge in the art of dance, from the university academy, based on the reflexive praxis of practical knowledge of dance art and its teaching / learning, from a critical perspective of research in, from and for contemporary dance. To conclude with proposals for the systematization of university professional training and artistic creation experiences that impact in the specialized field of dance, in Costa Rican society and the construction of cooperation and art development networks, at national and global level.


 

Article Details

How to Cite
Writing from dance training and creation: systematization for university academic innovation. (2020). Yulök Revista De Innovación Académica, 4(1). https://doi.org/10.47633/yulk.v4i1.262
Section
Ensayo académico

How to Cite

Writing from dance training and creation: systematization for university academic innovation. (2020). Yulök Revista De Innovación Académica, 4(1). https://doi.org/10.47633/yulk.v4i1.262

References

Bourdieu, P. (2007). El Sentido de lo Práctico. Siglo XXI Editores.

Caerols, R. y Rubio, J. (coord.). (2013). La praxis del artista como hacer investigador. Creación artística y/o investigación en las artes. Cuadernos de Bellas Artes #18. Sociedad Latina de Comunicación Social. http://www.revistalatinacs.org/067/cuadernos/CBA.html#18

De Sousa-Santos, B. (2010). Descolonizar el Saber, reinventar el Poder. Ediciones Trilce-Extensión Universitaria-Universidad de la República.

Escudero, M. (2012). Consideraciones epistemológico-conceptuales para el estudio del cuerpo en la danza. Revista Latinoamericana de Metodología de las Ciencias Sociales, volumen 2, número 1, pp. 108-131. En Memoria Académica.

http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/art_revistas/pr.5220/pr.5220.pdf.

Fals-Borda, O. (2015). Una sociología sentipensante para América Latina. Siglo XXI Editores y CLACSO, Argentina.

Folgueiras-Bertomeu, P., y Sabariego-Puig, M. (2018). Investigación-acción participativa. El diseño de un diagnóstico participativo. REIRE Revista d’Innovació i Recerca en Educació, 11(1), pp. 16-25. https://revistes.ub.edu/index.php/REIRE/article/view/reire2018.11.119047/21933

García, P., Tejada, P. y Ruscica, A. (2014). Investigación y docencia en la creación artística. Editorial Universidad de Granada.

Gombrich, E. (1997). Historia del Arte. Editorial Debate.

Grass, M. (2011). La Investigación de los procesos teatrales: Manual de Uso. Frontera Sur, Ediciones.

Jara, O. (2018). La sistematización de experiencias: práctica y teoría para otros mundos posibles.Centro Internacional de Educación y Desarrollo Humano - CINDE.

Kaprow, A. (2007). La educación del des-artista. Seguida de Doctor MD. Árdora, Ediciones.

Pérez, T. (2016). Guía Didáctica para la Sistematización de Experiencias en Contextos Universitarios. Vicerrectorado Académico-Universidad Nacional Abierta de Venezuela.

Sánchez, D. (2013). Epistemología de las artes: la transformación del proceso artístico en el mundo contemporáneo. Universidad Nacional de La Plata.

Vargas, R. (2017). La Comunidad Creativa Plural: El riesgo de la Libertad, Ser y Pensar Diferente. En Peñalver, L. (coord.). Transdisciplinariedad: Espacio Ontoepistemológico para Nuevas Reflexiones en Educación, pp. 20-28. Universidad Pedagógica Experimental Libertador - Instituto Pedagógico de Maturín “Antonio Lira Alcalá” de Venezuela.

Zemelman, H. (2002). Necesidad de conciencia: Un modo de construir conocimiento. Escuela Normal Superior de Michoacán y Universidad Veracruzana.

Zemelman, H. (2011). Configuraciones Críticas: Pensar epistémico sobre la realidad. Siglo XXI: Centro de Cooperación Regional para la Educación de Adultos en América Latina y el Caribe.

Most read articles by the same author(s)

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 > >>