Students’ dropout: A case study in the career of English as a Foreign Language at Universidad Técnica Nacional, San Carlos campus (2017)

Main Article Content

Natalia González Kopper

Abstract

This single case analysis shows the results of a research from a qualitative approach. The project aimed to establish prevention strategies from the identification of the most recurrent factors associated with the students’ dropout during the first year in the career of English as a Foreign Language (ILE) at Universidad Técnica Nacional (UTN), San Carlos campus, during the year 2017. Some instruments were designed and applied to a sample of six students who dropped university in 2017, and five professors from the ILE career, San Carlos, campus. The main results show that the labor and economical aspect influences the students’ dropout. The lack of motivation is a relevant aspect when students take this decision. The study recommends conducting workshops in order to develop strategies that help
with the dropout in the educational system.

Article Details

How to Cite
Students’ dropout: A case study in the career of English as a Foreign Language at Universidad Técnica Nacional, San Carlos campus (2017). (2022). Yulök Revista De Innovación Académica, 2(1), 72-88. https://revistas.utn.ac.cr/index.php/yulok/article/view/492
Section
Estudio de caso

How to Cite

Students’ dropout: A case study in the career of English as a Foreign Language at Universidad Técnica Nacional, San Carlos campus (2017). (2022). Yulök Revista De Innovación Académica, 2(1), 72-88. https://revistas.utn.ac.cr/index.php/yulok/article/view/492

References

Abarca, R. y Sánchez, M.A. (2005). La deserción estudiantil en la educación superior: el caso de la Universidad de Costa Rica. Revista Actualidades Investigativas en Educación. Instituto de Investigación en Educación. Universidad de Costa Rica. Recuperado de https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/aie/article/viewFile/9186/17625

Abarca, E. y Romero, J. (2010). Elementos sociales, educativos y personales que influyen en la deserción de los estudiantes del Colegio Técnico Profesional de General Viejo, 2010. Trabajo Final de Graduación. División de Educación Básica, Centro de Investigación y Docencia en Educación. San José, Costa Rica: UNA.

Aguilera, M.N. y Jiménez, V.E. (2012). Factores de deserción universitaria en el primer curso de las carreras de Trabajo Social y Lengua Inglesa en las Facultades de Humanidades y Ciencias de la Educación y de Lenguas Vivas de la Universidad

Evangélica del Paraguay. Revista Internacional de Investigaciones en Ciencias Sociales, 8, (2), 197-205. Recuperado de http://scielo.iics.una.py/pdf/riics/v8n2/v8n2a04.pdf

Araya, I., Quirós, L. y Ruiz, A. (2010). Abordaje de factores de éxito Académico desde la unidad académica: El caso de la escuela Ciencias Geográficas, Universidad Nacional, Costa Rica. Revista Calidad en la Educación Superior,1, (1) 1 – 19. Universidad Estatal a Distancia, Costa Rica. Recuperado de http://investiga.uned.ac.cr/revistas/index.php/revistacalidad/article/view/401/296

Arguedas, I. y Jiménez, E. (2012). Los sistemas de acceso, normativas de permanencia, y estrategias de tutoría y retención de estudiantes de educación superior – Informe Nacional Costa Rica– Proyecto ACCEDES (DCI-ALA/2011/232). Recuperado de http://accelera.uab.cat/ACCE-DES/docs/informes /costarica.pdf

Barrantes, A. (2014). Presupuesto estatal para universidades públicas creció en ¢51.000 millones para el 2015. La Nación. Recuperado de https://www.nacion.com/el pais/educacion/presupuesto-estatal-para-universidades-publicas-cre-

cio-en-c-51-000-millones-para-el-2015/TG3S-JEIPDFCLTG72NKH JO62P74/story/

Castaño, E., Gallón, S., Gómez, K. y Vásquez, J. (2006). Análisis de los factores asociados a la deserción y graduación estudiantil universitaria. Lecturas de Economía, N.° 65, julio diciembre, 2006, pp. 9-36. Universidad de Antioquia. Colombia. Recuperado de http://www.alfaguia.org/ alfaguia/files/1319760796_15.pdf

Castro, E. (2010-julio-diciembre). El estudio de casos como metodología de investigación y su importancia en la dirección y administración de empresas. Revista Nacional de Administración, 1 (2), 31-54. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/3693387.pdf

Castro, E. (Comunicación personal, 22 de marzo del 2018).

Castro, I., y Asensio, J.M. (2003). Diccionario Enciclopédico de Educación. Barcelona: Editorial CEAC.

Consejo Nacional de Rectores (2011). Plan Nacional de la Educación Superior Universitaria Estatal 2011-2015. Costa Rica. Recuperado de http://siesue.conare.ac.cr/images/documentos/investigacion /Conare-PLANES.pdf

Contraloría General de la República (2015). Memoria Anual 2014. San José, Costa Rica: La Contraloría. Recuperado de https://cgrfiles.cgr.go.cr/publico/docsweb/rev_dig/mem_anual/2015/files/assets/

downloads/publicacion.pdf

Espíndola, E. y León, A. (2002). La deserción escolar en América Latina: un tema prioritario para la agenda regional. Revista Iberoamericana de Educación. N.° 30, Organización de Estados Iberoamericanos para la Educación y la Ciencia y la Cultura (OEI). Recuperado de http://www.seg.guanajuato.gob.mx/Ceducativa/CartillaB/6antologia/antecedentes/pdf/32.-%20LA%20DESERCI%C3%93N%20ESCOLAR%20EN%20AM%C3%89RICA%20LATINA%20UN%20TEMA%20PRIORITARIO%20PARA%20LA%20AGENDA%20REGIONAL.pdf

Ministerio de Educación Pública (2012). Deserción intra-anual en educación regular, 2011.

Departamento de Análisis Estadístico. Recuperado de http://www.mep.go.cr/indicadores_edu/

BOLETINES/06_12.pdf

Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, L. (2014).

Metodología de la investigación. México: Mc-Graw-Hill. Recuperado de https://trabajosocia-

ludocpno.files.wordpress.com/2017/07/metodologc3a3c2ada_de_la_investigacic3a3c2b3n_-sampieri-_6ta_edicion1.pdf

Hernández, C., Rodríguez, N. y Vargas, A. (2012). Los hábitos de estudio y motivación para el aprendizaje de los alumnos en tres carreras de ingeniería. Revista de la Educación Superior, Vol. XLI (3), N.° 163. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/604/60425380005.pdf

Krauskopf, D. (2006). Adolescencia y Educación. San José, Costa Rica: EUNED.

Lazas, M. (2014). 55% de estudiantes de U públicas abandonan aulas. La República, San José, Costa Rica. Recuperado de https://www.larepublica.net/noticia/55_de_estudiantes_de_u_publicas_abandonan_aulas

Lugo, B. (2013). La deserción estudiantil: ¿realmente es un problema social? ARJÉ Revista de Postgrado FACE-UC, 7, (12), 289-309. Recuperado de http://servicio.bc.uc.edu.ve/educacion/arje/arj12/art17.pdf

McGee, C., Ward, R., Gibbons, J. y Harlow, A. (2004). Transición a la secundaria. Universidad de Waikato.

Ovares, R. (2012). Análisis de las estrategias para la prevención de la deserción y retención de la población estudiantil que lleva a cabo el personal docente y administrativo del Liceo de Miramar, de la Dirección Regional Puntarenas. Revista: Gestión de la Educación, Vol. 2, N.° 2, San José, Costa Rica. Recuperado de https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/gestedu/article/view/5867

Patiño, L. y Cardona, A. (2012). Revisión de algunos estudios sobre la deserción estudiantil

universitaria en Colombia y Latinoamérica. Theoria, 21, (1) 9-20. Universidad de Ibagué. Recuperado de http://www.ubiobio.cl/miweb/webfile/media/194/v/v21-1/1.pdf

Polanco, A. (2005). La motivación en los estudiantes universitarios. Revista Electrónica Actualidades Investigativas en Educación. Instituto de Investigación en Educación. Universidad de Costa Rica.

Tenbrink, T.D. (2006). Evaluación: Guía Práctica para Profesores. Madrid: Ediciones NARCEA, S.A.

UNESCO (2005). Estudio sobre la repitencia y deserción en la educación superior chilena.

Recuperado de http://unesdoc.unesco.org/images/0014/001400/140087s.pdf

UNESCO (2006). Informe sobre la educación superior en América Latina y el Caribe 2000-2005. Recuperado de http://www.iesalc.unesco.org.

ve/index.php?option=com_fabrik&task=plugin.plugin Ajax&plugin=fileupload&method=a-

jax_download&element_id=22&formid=2&rowi-d=98&repeatcount=0

Most read articles by the same author(s)

<< < 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 > >>