Innovative strategies in the library: study of users of the physical-virtual library

Main Article Content

Jorge Luis Valverde

Abstract

The paper was carried out in the San Carlos Campus, to analyze the perspective that the university community has, regarding the needs of information, access and use of the physical-virtual library; this with the aim of being able to optimize the services and products of the library. The study is part of the mixed approach, quantitative and qualitative data are extracted, and it is descriptive. Some results of the study are the university community makes regular use of libraries, university libraries and public libraries are the most consulted, the most used tool to search for information is Internet, the consultation to the physical-virtual library is little, the main need for information is the search for information, followed by training in the American Psychological Association (APA) normalization, as well as training in accessing and using the University’s virtual library. On the other hand, it can be concluded that it is important for campus to support the processes of continuous improvement of the library in order to offer a quality education, academics are a vital target of libraries, because they stimulate and encourage access and use from the physical-virtual library, on the part of the students; It is transcendental that the university authorities carry out an administrative directive, where the training of academics is required, with respect to the access and use of the physical-virtual library, as well as their different information resources and tools for research.

Article Details

How to Cite
Innovative strategies in the library: study of users of the physical-virtual library. (2020). Yulök Revista De Innovación Académica, 3(2), 60-75. https://doi.org/10.47633/yulk.v3i2 (julio a diciembre).201
Section
Artículo científico

How to Cite

Innovative strategies in the library: study of users of the physical-virtual library. (2020). Yulök Revista De Innovación Académica, 3(2), 60-75. https://doi.org/10.47633/yulk.v3i2 (julio a diciembre).201

References

Aguado, A. (2010). Introducción. En Evaluación de bibliotecas universitarias (pp. 15-18). Argentina: Alfagrama.

Asamblea Legislativa de la República de Costa Rica. (14 de mayo de 2008). Ley orgánica de la Universidad Técnica Nacional. [Ley 8638 de 2008]. Recuperado de http://utn.ac.cr/sites/default/files/attachments/Ley%20Org%C3%A1nica%20de%20la%20Universidad%20T%C3%A9cnica%20Nacional.pdf

Guzmán-Valenzuela, C. (2017). Tendencias globales en educación superior y su impacto en América Latina: desafíos pendientes. Lenguas Modernas, (50), 15-32. Recuperado de http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=a9h&AN=129597497&lang=es&site=ehost-live [base de datos Ebsco Host]

Figueredo, A., Figueredo, M. y Aponte, C. (2013). La biblioteca universitaria como institución de apoyo a la docencia y la investigación. Revista Bibliotecas, 31(1). Recuperado de http://www.revistas.una.ac.cr/index.php/bibliotecas/article/view/5106/4889

Programa Estado de la Nación. (2011). La evolución de la Educación Superior. En Informe Estado de la Educación: informe III. Recuperado de https://www.estadonacion.or.cr/files/biblioteca_virtual/educacion/003/Parte_1_Capitulo_4-edu03.pdf

Giraldo, N. R., y Cortés, R. H. (2008). Hacia una formación de usuarios de la información en entornos locales. Información, Cultura Y Sociedad, (19), 35-62. Recuperado de http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=lxh&AN=36010007&lang=es&site=ehost-live

Rodríguez, J. (s.f.). Reseña histórica de la Universidad Técnica Nacional. Recuperado de http://utn.ac.cr/content/rese%C3%B1a-hist%C3%B3rica-de-la-universidad-t%C3%A9cnica-nacional

Tarango, J. y Romo, J. (2015). Clasificación de las propuestas de evaluación bibliotecaria: perspectiva y dimensiones. En Bibliotecas académicas e investigación (pp. 89-149). Argentina: Alfagrama.

Valverde, J. (2014). Propuesta del plan de mejoramiento continuo de los recursos de información del Centro de Recursos de Información y Aprendizaje (CRIA) del Instituto Centroamericano de Administración Pública (ICAP). (Tesis de maestría). Instituto Centroamericano de Administración Pública, San José, Costa Rica.

Villalobos, L. (2017). Enfoques y diseños de investigación social: Cuantitativos, cualitativos y mixtos. San José, Costa Rica: Editorial Universidad Estatal a Distancia,

Most read articles by the same author(s)

<< < 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 > >>