Desing Thinking: A Pedagogical Mediation Experience to Learn Business and Administrative Writing
DOI:
https://doi.org/10.47633/dxdcz868Keywords:
Business Education, Business Writing, Desing Thinking, Didactic Strategy, Pedagogical MediationAbstract
Educational experiences must be creative, dynamic and innovative. This is achieved through a pedagogical mediation focused on learning and promoting safe and pleasant learning spaces. It is for this reason that this manuscript explores the Design Thinking methodology as a new learning experience adapted to the teaching of commercial and administrative writing. This methodology aims to visualize the act of writing as a systematic, motivating and reflective process to obtain quality writing. In addition, we share the reflections of the results obtained after applying this learning experience with students of secondary technical education, specifically, in the technical career of Ejecutivo Comercial y de Servicio al Cliente of the Colegio Técnico Profesional de Pavas, Night Section.
Downloads
References
Abarca, F. (2016). La mediación pedagógica en la docencia universitaria. EUNA.
Arias-Flores, H., Jadán-Guerrero, J. y Gómez-Luna, L. (2019). Innovación Educativa en el aula mediante design thinking y game thinking. Revista cuatrimestral de divulgación científica, 6(1), 82-95. http://dx.doi.org/10.21503/hamu.v6i1.1576
Benavides, K., Aguilar, G. y Benavides, Y. (2021). Aplicación de Design Thinking como metodología para el aprendizaje en cursos universitarios. VIII Jornadas Iberoamericanas de Innovación Educativa en el Ámbito de las TIC y las TAC. https://repositorio.una.ac.cr/handle/11056/23462
Corrales, X. y Hernández, C. (2020). Formación inicial docente de la carrera Educación Comercial: aportes desde la Educación Superior Universitaria Costarricense. Revista Innovaciones Educativas. 22(32), 91-104. DOI: https://doi.org/10.22458/ie.v22i32.2829
Cassany, D. y García, A. (1999). Recetas para Escribir. Editorial Plaza Mayor.
Gutiérrez, J. y Prieto, D. (2004). Mediación Pedagógica. Apuntes para una educación alternativa. Décima edición. Proyecto de Desarrollo de Santiago PRODESSA. Ediciones La Copia Fiel.
Instituto Nacional de Aprendizaje. (2021).Design Thinking: Guía digital básica. chrome- extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://www.ina.ac.cr/inavirtual/Docu mentos%20compartidos/Material_Apoyo/guiaDesignThinking.pdf
Madrigal, M. (2016). El enfoque al producto y el enfoque al proceso: Dos metodologías complementarias para enseñar la expresión escrita en los cursos de una L2. Revista de Filología y Lingüística de la Universidad de Costa Rica, 41(1), 203–215.
https://doi.org/10.15517/rfl.v41i1.23751
Marco Nacional de Cualificaciones de Educación y Formación Técnica Profesional de Costa Rica (MNC-EFTP-CR) (2020). Estándar de Cualificación de la carrera Ejecutivo Comercial y de Servicio al Cliente. https://www.cualificaciones.cr/mnc/index.php/catalogo-nacional-de- cualificaciones/04-administracion-de-empresas-y-derecho/1-educacion-comercial- y-administracion/5-secretariado-y-trabajo-de-oficina
Martín, J. (2013). Estrategias de enseñanza para el aprendizaje por competencias. https://www.bubok.es/libros/228804/ESTRATEGIAS-DE-ENSENANZA-PARA-EL- APRENDIZAJE-POR-COMPETENCIAS
Ministerio de Educación Pública (2021). Programa de estudio de Ejecutivo Comercial y de Servicio al Cliente. https://www.mep.go.cr/programa-estudio/ejecutivo-comercial- servicio-cliente
Müller, M. (2013). Curso básico de redacción. EUCR.
Rivera, Y. (2008), Currículo y Metodología en la Enseñanza de Educación Comercial y Mercadeo. Publicaciones Puertorriqueñas.
Rodríguez, A. (julio, 2020). Pasado, presente y futuro de la educación comercial: Retos para transformar el currículo mediante el mejoramiento continuo. En Memorias del I Congreso Internacional y VII Congreso Nacional de Educación Comercial, Universidad Nacional de Costa Rica.
Rodríguez, D. (2020). Design Thinking para la docencia universitaria en bibliotecología. https://doi.org/10.15359/rb.38-2.1
Universidad Politécnica de Madrid. (2020). Guía de Design Thinking. https://innovacioneducativa.upm.es/guias_pdi
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Brandon Solís-Chaverri

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
All articles in the Revista Académica Arjé are published under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0).
This means that:
-
Attribution: Proper credit must be given to the original authors, a link to the license must be included, and any changes made must be indicated.
-
NonCommercial: The material may not be used for commercial purposes.
-
ShareAlike: If the work is adapted or remixed, the resulting version must be distributed under the same license.
More information at: https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.en






