Desing Thinking: A Pedagogical Mediation Experience to Learn Business and Administrative Writing

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47633/dxdcz868

Keywords:

Business Education, Business Writing, Desing Thinking, Didactic Strategy, Pedagogical Mediation

Abstract

Educational experiences must be creative, dynamic and innovative.  This is achieved through a pedagogical mediation focused on learning and promoting safe and pleasant learning spaces.  It is for this reason that this manuscript explores the Design Thinking methodology as a new learning experience adapted to the teaching of commercial and administrative writing. This methodology aims to visualize the act of writing as a systematic, motivating and reflective process to obtain quality writing.  In addition, we share the reflections of the results obtained after applying this learning experience with students of secondary technical education, specifically, in the technical career of Ejecutivo Comercial y de Servicio al Cliente of the Colegio Técnico Profesional de Pavas, Night Section.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Brandon Solís-Chaverri, Universidad Nacional. Heredia, Costa Rica

    Master’s in Curriculum and University Teaching, Bachelor’s in Commercial Education. Has extensive experience in higher education in the training of professionals in Administrative Assistance, Office Management, and Commercial Education.

References

Abarca, F. (2016). La mediación pedagógica en la docencia universitaria. EUNA.

Arias-Flores, H., Jadán-Guerrero, J. y Gómez-Luna, L. (2019). Innovación Educativa en el aula mediante design thinking y game thinking. Revista cuatrimestral de divulgación científica, 6(1), 82-95. http://dx.doi.org/10.21503/hamu.v6i1.1576

Benavides, K., Aguilar, G. y Benavides, Y. (2021). Aplicación de Design Thinking como metodología para el aprendizaje en cursos universitarios. VIII Jornadas Iberoamericanas de Innovación Educativa en el Ámbito de las TIC y las TAC. https://repositorio.una.ac.cr/handle/11056/23462

Corrales, X. y Hernández, C. (2020). Formación inicial docente de la carrera Educación Comercial: aportes desde la Educación Superior Universitaria Costarricense. Revista Innovaciones Educativas. 22(32), 91-104. DOI: https://doi.org/10.22458/ie.v22i32.2829

Cassany, D. y García, A. (1999). Recetas para Escribir. Editorial Plaza Mayor.

Gutiérrez, J. y Prieto, D. (2004). Mediación Pedagógica. Apuntes para una educación alternativa. Décima edición. Proyecto de Desarrollo de Santiago PRODESSA. Ediciones La Copia Fiel.

Instituto Nacional de Aprendizaje. (2021).Design Thinking: Guía digital básica. chrome- extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://www.ina.ac.cr/inavirtual/Docu mentos%20compartidos/Material_Apoyo/guiaDesignThinking.pdf

Madrigal, M. (2016). El enfoque al producto y el enfoque al proceso: Dos metodologías complementarias para enseñar la expresión escrita en los cursos de una L2. Revista de Filología y Lingüística de la Universidad de Costa Rica, 41(1), 203–215.

https://doi.org/10.15517/rfl.v41i1.23751

Marco Nacional de Cualificaciones de Educación y Formación Técnica Profesional de Costa Rica (MNC-EFTP-CR) (2020). Estándar de Cualificación de la carrera Ejecutivo Comercial y de Servicio al Cliente. https://www.cualificaciones.cr/mnc/index.php/catalogo-nacional-de- cualificaciones/04-administracion-de-empresas-y-derecho/1-educacion-comercial- y-administracion/5-secretariado-y-trabajo-de-oficina

Martín, J. (2013). Estrategias de enseñanza para el aprendizaje por competencias. https://www.bubok.es/libros/228804/ESTRATEGIAS-DE-ENSENANZA-PARA-EL- APRENDIZAJE-POR-COMPETENCIAS

Ministerio de Educación Pública (2021). Programa de estudio de Ejecutivo Comercial y de Servicio al Cliente. https://www.mep.go.cr/programa-estudio/ejecutivo-comercial- servicio-cliente

Müller, M. (2013). Curso básico de redacción. EUCR.

Rivera, Y. (2008), Currículo y Metodología en la Enseñanza de Educación Comercial y Mercadeo. Publicaciones Puertorriqueñas.

Rodríguez, A. (julio, 2020). Pasado, presente y futuro de la educación comercial: Retos para transformar el currículo mediante el mejoramiento continuo. En Memorias del I Congreso Internacional y VII Congreso Nacional de Educación Comercial, Universidad Nacional de Costa Rica.

Rodríguez, D. (2020). Design Thinking para la docencia universitaria en bibliotecología. https://doi.org/10.15359/rb.38-2.1

Universidad Politécnica de Madrid. (2020). Guía de Design Thinking. https://innovacioneducativa.upm.es/guias_pdi

Downloads

Published

2024-06-30

Issue

Section

Pedagogical mediation strategies

How to Cite

Solís-Chaverri, B. (2024). Desing Thinking: A Pedagogical Mediation Experience to Learn Business and Administrative Writing. Academic Journal Arjé , 7(1), 94-111. https://doi.org/10.47633/dxdcz868