Strategies for the integration of culture to the acquisition of a foreign language

Main Article Content

María del Rocío Ling Nieto
Yeinner Arias Picado
Carlos Abarca Cervantes

Abstract

The objective of this research is to determine intercultural elements' implementation´s impact to enhance integral education and improve foreign languages learning experience, specifically, English. The research was virtually performed in synchronous sessions due to Covid-19 during the second term in 2021 at Programa Institucional de Idiomas para el Trabajo (PIT). PIT is the academic unit responsible for languages teaching in different technical majors at Universidad Técnica Nacional (UTN). The research included a total of 87 participants; whose conversational level ranked from A1 to B1. The proposal was carried out through an action-research methodology focused on qualitative and quantitative analysis. The study was carried for a total of fourteen weeks, six of those weeks were selected to implement several strategies. English was used in contextualized scenarios that encouraged knowledge reflection of intercultural aspects of Costa Rica and English-speaking countries. The results showed positive opinions regarding the impact of integrating intercultural elements to increase the interest in participation and second language acquisition.  

Article Details

How to Cite
Strategies for the integration of culture to the acquisition of a foreign language. (2022). Yulök Revista De Innovación Académica, 6(2), 56-73. https://doi.org/10.47633/yulk.v6i2.468
Section
Artículo científico

How to Cite

Strategies for the integration of culture to the acquisition of a foreign language. (2022). Yulök Revista De Innovación Académica, 6(2), 56-73. https://doi.org/10.47633/yulk.v6i2.468

References

Acosta, R, García, M. A. & Carcedo, R. (2018). La enseñanza de lenguas extranjeras desde el contexto latinoamericano. Mendive. Revista de Educación, 16(4), 640-650. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1815-76962018000400640&lng=es&tlng=es

Bell, A. (2020). Realidades y desafíos de la educación intercultural bilingüe y la interculturalidad: el caso de las personas afrocostarricenses. Revista Educación 44 (2), 2215-2644. https://doi.org/10.15517/revedu.v44i2.39338

Bernabé, M. (2012). Pluriculturalidad, multiculturalidad e interculturalidad, conocimientos

necesarios para la labor docente. Revista Educativa Hekademos (11), 67-76. https://www.academia.edu/12498093/Pluriculturalidad_multiculturalidad_e_interculturalidad_conocimientos_ne_cesarios_para_la_labor_docente_Pluriculturality_multiculturalism_and_interculturalism_knowledge_for_teaching

Bula Villalobos, O. Díaz-Ducca, J. A. (2018). Diseño y elaboración de un multimedia educativo para el desarrollo de la producción oral inglesa. Innovaciones Educativas (28), 120-135.

Chumaño, J., Llano, G. & Cazar, S. (2018) Actividades lúdicas en el aprendizaje del idioma inglés como lengua extranjera: un estudio exploratorio. Lecturas: Educación Física y Deportes, 23(240).

Doreen, F. (2020). La enseñanza del inglés, como idioma extranjero, desde una perspectiva

sociolingüística en el aula. Revista Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores (3). https://dilemascontemporaneoseducacionpoliticayvalores.com/index.php/dilemas/article/view/2323/2376

Ellis, R. 2003. Task-based language learning and teaching. Oxford University Press.

New York.

García-Ruiz, R. (2017). Palabras clave. Revista Comunicar. https://doi.org/10.3916/escuela-de-autores-046

García Hernández, K. C., Llanio Martínez, G. & Arenas Gutiérrez, R. (2016). La enseñanza del inglés como lengua extranjera: su inserción en la formación del profesional de la enfermería en Cuba. Revista Cubana de Educación Superior, 35(2), 59-71. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0257-43142016000200005&lng=es&tlng=es.

González, V. & López, J. (2018). La influencia de la lengua materna (l1) en la producción en lengua inglesa (l2) [Trabajo de Especialización en Docencia Universitaria, Universidad Cooperativa de Colombia]. http://hdl.handle.net/20.500.12494/6707

Guillén Solano, P. (2020). Aportes de la lingüística contrastiva a la enseñanza de segundas lenguas: del método gramática traducción al concepto de translenguar. Revista de Filología y Lingüística de la Universidad de Costa Rica, 46(2). https://doi.org/10.15517/rfl.v46iExt..43607

Guisarre, S. (2019). Enseñanza del inglés orientada a la conversación. Repositorio Institucional de la Universidad APEC. [Archivo PDF]. https://core.ac.uk/display/232131002?recSetID=

Guzmán Pillajo, P.M. (2018). Actividades lúdicas en el aprendizaje del vocabulario del idioma inglés en los estudiantes de octavo año de la Institución Educativa Fiscal “Benito Juárez” en el año lectivo 2016-2017 [Trabajo de Investigación para grado de Licenciatura, Universidad Central del Ecuador]. http://www.dspace.uce.edu.ec/handle/25000/14426

Jiménez Bernal, T. B. (2019) Los videos educativos como recurso didáctico para la enseñanza del idioma inglés: caso de los estudiantes de educación general básica media de la Unidad Educativa Saint Patrick School [Tesis de Maestría, Universidad Andina Simón Bolívar]. https://repositorio.uasb.edu.ec/bitstream/10644/6988/1/T2994-MIE-Jimenez-Los%20videos.pdf

Kazarián, Y. (2017): El papel de actividades lúdicas para favorecer la motivación por el aprendizaje de inglés. Revista Atlante: Cuadernos de Educación y Desarrollo. https://www.eumed.net/rev/atlante/2017/05/actividades-ludicas-ingles.html

Marshall, K. & Gretchen, B. (2015). Designing Qualitative Research. 6th Ed.London.

Martín Márquez, L. (2016). El trabajo colaborativo e individual para fomentar la participación del alumno en el aula de Comunicación y Atención al Cliente de Grado Superior de Administración [Trabajo de Finalización de Máster, Universidad Internacional de la Rioja]. https://reunir.unir.net/bitstream/handle/123456789/3976/MARTIN%20MARQUEZ%2C%20LAURA.pdf?sequence=1

Morán, P. (2001). Teaching Culture: Perspectives in Practice. Boston, MA: Heinle & Heinle.

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (2006).

Directrices de la UNESCO sobre la educación intercultural. Sección de Educación para la Paz y los Derechos Humanos División de Promoción de la Educación de Calidad Sector de Educación. https://www.gcedclearinghouse.org/sites/default/files/resources/%5BSPA%5D%20UNESCO%20guidelines%20on%20intercultural%20education.pdf

Orozco, J. (2016). Estrategias Didácticas y aprendizaje de las Ciencias Sociales. Revista Científica de FAREM-Estelí. Medio ambiente, tecnología y desarrollo humano (17). https://repositorio.unan.edu.ni/6473/1/242-901-1-PB.pdf

Ortiz, D. (2015). La educación intercultural: El desafío de la unidad en la diversidad. Sophia, Colección de Filosofía de la Educación (18), 91-110. https://www.redalyc.org/pdf/4418/441846095006.pdf

Peris, M. (2010) ¿A qué nos referimos cuando hablamos de “usar la lengua para aprenderla”? Bellaterra Journal of Teaching & Learning Language & Literature 3(1), 1-18.

Ramírez - Ochoa, M. I. (2016). Posibilidades del uso educativo de youtube. Ra Ximhai 12 (6), 537-546.

Ricoy, M., & Álvarez-Pérez, S. (2016). La enseñanza del inglés en la educación básica de personas jóvenes y adultas. Revista mexicana de investigación educativa, 21(69), 385-409. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-66662016000200385&lng=es&tlng=es.

Richards, J., & Rodgers, T. (2014). Approaches and Methods in Language Teaching (3rd ed.) Cambridge, UK: Cambridge University Press.

Romo Simón, F. (2016). La imagen metalingüística como imagen pedagógica en E/LE. Revista electrónica de didáctica del español lengua extranjera, (28). https://www.educacionyfp.gob.es/dam/jcr:10d37271-9c13-44c4-afab-bf210a981660/redele20165romofrancisco-pdf.pdf

Ruggeri, F. (2019). USO DE LAS IMÁGENES PARA LA CLASE DE ELE. Mosaico. 92-93. https://www.researchgate.net/publication/330715489_USO_DE_LAS_IMAGENES_PARA_LA_CLASE_DE_ELE

Salazar Mera, J., Sánchez, E., Velasteguí López, E., & Núñez Acosta, S. (2018). El vídeo como estrategia didáctica en la educación superior. Ciencia Digital, 2(2), 29-47. https://doi.org/10.33262/cienciadigital.v2i2.71

Silva-Corvalán, C. (2001). Sociolingüística. Teoría y análisis. Washington, D.C.: Georgetown University Press

Starc, M. (2015). El desarrollo de la competencia sociolingüística en la clase de español como lengua extranjera. [Archivo PDF] https://www.researchgate.net/publication/283494827_El_desarrollo_de_la_competencia_sociolinguistica_en_la_clase_de_espanol_como_lengua_extranjera

Tobón, S. (2012). E-book Gestión curricular por competencias. Corporación Universitaria CIFE. https://issuu.com/cife/docs/e-book_gestion_curricular_y_sociofo

Vigil, P. & Andarcio Betancourt, E. E. (2020). La enseñanza de frases idiomáticas desde una nueva cultura del aprendizaje de lenguas. Mendive. Revista de Educación,19(1): 120-136. 120-13610.13140/RG.2.2.30659.63527.

Yurany Castillo, L. (2016). Aprendizaje de vocabulario en inglés mediante la experiencia prolongada de juego: The Sims 4 [Trabajo para optar por el grado de Licenciatura en Lenguas Modernas, Pontificia Universidad Javeriana]. https://repository.javeriana.edu.co/bitstream/handle/10554/21810/Documento.pdf?sequence=1

Most read articles by the same author(s)

<< < 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 > >>