Bibliometrics and alternative metrics: Contributions of scientific production in Scopus Elsevier (1999-2020) for public policies on youth

Main Article Content

Carmen Gómez Brenes

Abstract

Objective: To analyze the theoretical and methodological contributions of the scientific production registered in Scopus Elsevier, corresponding to the period 1999-2020, about youth, intergenerational and intragenerational relations for the formulation, implementation and evaluation of public policy. Methodology. Traditional bibliographic and alternative metrics were used following this steps: 1. Identification of key words on the subject of youth and public policies, 2. Definition of the research formula, 3. Generation of a database with scientific articles on the subject of interest, 4. Document review and information analysis, 5. Evaluation of traditional and alternative metrics. Results. 5 of 74 scientific articles identified on the subject of youth and inter and intragenerational relations were used in policy documents in Switzerland, Australia, the United States of America and the United Kingdom. Conclusions. The scientific articles found are oriented to the use of the participatory approach that recognizes the relevance of the participation, voice and involvement of girls, boys and young people for the creation of relational knowledge that contemplates intergenerationality and intersectionality.

Article Details

How to Cite
Bibliometrics and alternative metrics: Contributions of scientific production in Scopus Elsevier (1999-2020) for public policies on youth. (2023). Yulök Revista De Innovación Académica, 7(1), 63-74. https://doi.org/10.47633/yulk.v7i1.578
Section
Artículo científico

How to Cite

Bibliometrics and alternative metrics: Contributions of scientific production in Scopus Elsevier (1999-2020) for public policies on youth. (2023). Yulök Revista De Innovación Académica, 7(1), 63-74. https://doi.org/10.47633/yulk.v7i1.578

References

Álvarez Valdés, C. (2018). La perspectiva generacional en los estudios de juventud: enfoques, diálogos y desafíos. Última década, 26(50), 40-60.

Chaverri, P. C., & Ramírez, A. A. (2020). Políticas Públicas Basadas en Evidencia: una revisión del concepto y sus características. Revista ABRA, 40(60), 49-76.

Flores Crespo, P. (2013). El enfoque de la política basado en la evidencia: Análisis de su utilidad para la educación de México. Revista mexicana de investigación educativa, 18(56), 265-290.

Grajeda, J. E. B. El enfoque mixto de investigación en ciencias sociales desde la tesitura epistemológica. Arturo Barraza Macías, 25.

Heath, S. (1999). Young adults and household formation in the 1990s. British journal of sociology of education, 545-561.

Hopkins, P., & Pain, R. (2007). Geographies of age: thinking relationally. Area, 39(3), 287-294.

Krauskopf, D. (2015). Los marcadores de juventud: La complejidad de las edades. Última década, 23(42), 115-128.

Jeffrey, C. (2010). Geographies of children and youth I: eroding maps of life. Progress in human geography, 34(4), 496-505.

López-Piñero, J. (1972). El análisis estadístico y sociométrico de la literatura científica. Valencia: Facultad de Medicina.

Mongeon, P., y Paul-Hus, A. (2016). The journal coverage of Web of Science and Scopus: a comparative analysis. Scientometrics, 106(1), 213-228.

Price, D. J. S. (1963). Little science, big science. New York: Columbia University Press.

J. Priem, D. Taraborelli, P. Groth, C. Neylon (2010), Altmetrics: A manifesto, 26 October 2010. http://altmetrics.org/manifesto

Spinak, E. (1996). Diccionario enciclopédico de Bibliometría, Cienciometría e Infometría. Caracas: UNESCO.

Tisdall, E. K. M., & Punch, S. (2012). Not so ‘new’? Looking critically at childhood studies. Children's geographies, 10(3), 249-264.

Unda, R. (s.f.). Sociología de la infancia y política social: ¿Compatibilidades

posibles? En Instituto de Formación para Educadores de Jóvenes, Adolescentes y

Niños Trabajadores de América Latina y el Caribe (Ed.), Infancia y adolescencia

en América Latina. Aportes desde la sociología (Tomo 1, pp. 15-29). IFEJANT.

Vonortas, L. (2017). Bibliometrics. Session 9 of the course Impact Evaluation of R&D and Innovation. Executive Course. C Center for Int’l Science and Technology Policy and Department of Economics -The George Washington University Sao Paulo. Departamento de Política Científica e Tecnológica - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP).

Vommaro, P. A. (2015). Juventudes y políticas en la Argentina y en América Latina: tendencias, conflictos y desafíos. Grupo Editor Universitario; Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales.

Vommaro, P.A. (2016). Hacia los enfoques generacionales e intergeneracionales: tensiones y perspectivas en las políticas públicas de juventud en América Latina. Revista Latinoamericana de Estudios de Familia, 8, 119-135.

White, A., Ní Laoire, C., Tyrrell, N., & Carpena-Méndez, F. (2011). Children's roles in transnational migration. Journal of ethnic and Migration Studies, 37(8), 1159-1170.

Most read articles by the same author(s)

<< < 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 > >>