Evaluation of educational experiences in times of COVID-19 an opportunity to innovate; case of students of the Universidad Técnica Nacional Sede Guanacaste

Main Article Content

Jorge Luis Loáiciga Gutiérrez
Carlos Luis Chanto Espinoza

Abstract

The objective of this study was to assess the impact of the methodological change of the teaching-learning process, from face-to-face to remote mode with the help of information and communication technologies (ICT) as a result of Covid-19, on students of the National Technical University (UTN). The work was developed according to a mixed descriptive and interpretative approach. The sample consisted of 117 UTN students based in the province of Guanacaste, Costa Rica. The results reveal opportunities for improvement in a convergent point such as connectivity and access to adequate devices to contemplate a remote modality with the use of digital tools under equal conditions. It is concluded that the research allows characterizing the institutional situation and are inputs for decision making.

Article Details

How to Cite
Evaluation of educational experiences in times of COVID-19 an opportunity to innovate; case of students of the Universidad Técnica Nacional Sede Guanacaste. (2021). Yulök Revista De Innovación Académica, 4(2). https://doi.org/10.47633/yulk.v4i2.285 (Original work published 2020)
Section
Estudio de caso

How to Cite

Evaluation of educational experiences in times of COVID-19 an opportunity to innovate; case of students of the Universidad Técnica Nacional Sede Guanacaste. (2021). Yulök Revista De Innovación Académica, 4(2). https://doi.org/10.47633/yulk.v4i2.285 (Original work published 2020)

References

Amcham (10 de abril de 2019). ODS N°4: Garantizar una educación inclusiva, equitativa y de calidad y promover oportunidades de aprendizaje durante toda la vida para todos. Amcham Costa Rica. https://www.amcham.cr/objetivo-n4-garantizar-una-educacion-inclusiva-equitativa-y-de-calidad-y-promover-oportunidades-de-aprendizaje-durante-toda-la-vida-para-todos/

Aguilar Ródenas, C. (2020). Educación, género y coronavirus. Revista con la A, 69, 1-5. http://repositori.uji.es/xmlui/bitstream/handle/10234/188634/70197.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Barrera Rea, V. F., y Guapi Mullo, A. (2018). La importancia del uso de las plataformas virtuales en la educación superior. Atlante Cuadernos de Educación y Desarrollo, julio. https://www.eumed.net/rev/atlante/2018/07/plataformas-virtuales-educacion.html

Contreras-Hernández, N. M. M. (2020). El reto del Covid-19 para la Educación en México. Revista Buen Gobierno, 6. https://doi.org/10.35247/buengob_29_06

Delgado, J., García, C., Guaicha, K., y Prado, M. (2020). La Webquest como herramienta didáctica para potenciar el pensamiento crítico en la formación de estudiantes universitarios. Revista Tecnológica-Educativa Docentes 2.0, 9(1), 49-55. https://doi.org/10.37843/rted.v9i1.96

García-Pérez, Ángela, y Mendía, Rafael (2015). Acompañamiento Educativo: El rol del educador en Aprendizaje y Servicio Solidario. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 19(1),42-58. [fecha de Consulta 3 de Noviembre de 2020]. ISSN: 1138-414X. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=567/56738729004

GEM, I. (2020, marzo 26). ¿Cómo están abordando los países los desafíos del Covid-19 en materia de educación? Una instantánea de las políticas aplicadas. Blog de la Educación Mundial. https://educacionmundialblog.wordpress.com/2020/03/26/como-estan-abordando-los-paises-los-desafios-del-covid-19-en-materia-de-educacion-una-instantanea-de-las-politicas-aplicadas/

Guaman-Chávez, R. (2020). El Docente en Tiempo de Cuarentena. Revista Tecnológica-Educativa Docentes 2.0, 8(2), 21-27, DOI: https://doi.org/10.37843/rted.v8i2.154

Hueso, L. C. (2020). La enseñanza digital en serio y el derecho a la educación en tiempos del coronavirus. Revista de Educación y Derecho., 0(21), Article 21. https://revistes.ub.edu/index.php/RED/article/view/31213

Iglesia-Villasol, M. C. (2019). Huellas de los estudiantes en las plataformas virtuales. Aplicación para evaluar una metodología de aprendizaje activo.: Footprints of students on virtual platforms. Application to evaluate an active learning methodology. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 22, 173-191. https://doi.org/10.6018/reifop.371341

Sandoval, C. H. (2020). La Educación en Tiempo del Covid-19 Herramientas TIC: El Nuevo Rol Docente en el Fortalecimiento del Proceso Enseñanza Aprendizaje de las Prácticas Educativa Innovadoras. Revista Tecnológica-Educativa Docentes 2.0, 9(2), 24-31. https://doi.org/10.37843/rted.v9i2.138

UNESCO. (2020). Apoyar a los docentes en los esfuerzos para facilitar la vuelta a la escuela Orientaciones para los responsables de la formulación de políticas. Educación 2030. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000373479_spa

UNESCO. (16 de marzo de 2020). ¿Cómo estás aprendiendo durante la pandemia de COVID-19?. UNESCO. https://es.unesco.org/covid19/educationresponse

Zeballos, M. (2020). Acompañamiento Pedagógico Digital para Docentes. Revista Tecnológica-Educativa Docentes 2.0, 9(2), 192-203. https://doi.org/10.37843/rted.v9i2.164

Most read articles by the same author(s)

<< < 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 > >>