STEAM: A Disruptive Methodology Viewed from Complexity

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47633/571eds54

Keywords:

Complexity, Metacognition, Emerging Paradigm, STEAM, Technology

Abstract

This article synthesizes a doctoral graduation project completed at the University of La Salle, San José, Costa Rica. Its objective is to analyze the main dimensions of the emerging paradigm in education and its relationship with the STEAM methodology—a novel approach to teaching and learning in the classroom. Key areas integral to the STEAM methodology were examined, including educators as mediators, metacognition, technology, critical thinking, self-organization, collaborative work, and meaningful learning, among others. This analysis aims to assess the STEAM methodology as a cornerstone of the emerging educational paradigm. The article employs a qualitative methodology, focusing on interpreting and understanding findings related to complexity and the STEAM methodology. A significant limitation of this research lies in its perspective on the relationship between STEAM and the vast complexity it entails. Among the most noteworthy conclusions is that the STEAM methodology aligns with the principles of Economy 4.0, as it fosters a more inclusive and globalized education. Consequently, from the perspective of complexity theory, it can complement the STEAM methodology, forming a vital part of the new educational vision for life.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Assmann, H. (2002). Placer y ternura en la Educación. Hacia una sociedad apren- diente. Narcea.

Bohm, D. (2014). Sobre el Diálogo. Editorial Kairós.

Capra, F. (1992). El Punto Crucial. Editorial Troquel.

Chávez, D. M. (2020). Curso de Herramientas de Didáctica Disruptiva: Diseño de un curso de STEAM. UFidelitas.

Cordero Parra, M. (2023). Presupuesto de Educación para 2023 es el más bajo de los últimos 9 años, señala CGR. Semanario Universidad. https://sema- nariouniversidad.com/pais/presupuesto-de-educacion-para-2023-es-el- mas-bajo-de-los-ultimos-9-anos-senala-cgr/

De Geus, A. (2011). Hábitos para sobrevivir en un ambiente de negocios turbu- lentos. Ediciones Granica.

Elizalde, A. (2003). Desarrollo Humano y ética para la sustentabilidad. Programa de las Naciones Unidas para el Medio Ambiente-PNUMA- Oficina Regional para América Latina y el Caribe.

Garbuldky, J. (2017, 20 de noviembre). Zombies en la escuela [video]. TEDx

Talks. https://www.youtube.com/watch?v=g6zBmBUOMhY

González, A. (2019, 4 de marzo). Ticos consideran que las carreras universita- rias tienen género. Amelia Prensa. https://amprensa.com/2019/03/ticos-

-consideran-que-las-carreras-universitarias-tienen-genero/

Gutiérrez, F., & Prieto, D. (1999). La Mediación Pedagógica. Ediciones La Crujia.

León Mena, J., & Gómez Campos, C. (2020). Como ha sido el contacto entre do- centes y estudiantes en la nueva modalidad de clases a distancia. https:// estadonacion.or.cr/como-ha-sido-el-contacto-entre-docentes-y-estudian- tes-en-la-nueva-modalidad-de-clases-a-distancia/

Martínez Gutiérrez, B. (2016). Cronología de la Educación Costarricense. ht- tps://www.imprentanacional.go.cr/editorialdigital/libros/historiaygeogra- fia/cronologia_de_la_educacion_costarricense_edincr.pdf

Najmanovich, D. (2016). El cambio educativo: del control disciplinario al encuen- tro comunitario. https://abacoenred.org/wp-content/uploads/2019/08/ Libro-completo_La-transformación-educativa-Entregado-DENISE-NAJMA- NOVICH.pdf

Organización de Naciones Unidas. (s.f.). Objetivo 5: Lograr la igualdad entre los géneros y empoderar a todas las mujeres y las niñas. https://www.un.org/ sustainabledevelopment/es/gender-equality/

Prado, C., & Gutiérrez, F. (2006). Las siete claves de la Mediación Pedagógica. Serie Holográficas, (3). https://www.academia.edu/42739671/LAS_SIE- TE_CLAVES_DE_LA_MEDIACION_PEDAGOGICA

Redacción La República. (2022). Educación pública de Costa Rica mucha plata, poco rendimiento. La República. https://www.larepublica.net/noticia/edu- cacion-publica-de-costa-rica-mucho-plata-poco-rendimiento

Rodríguez, A. (2015, marzo). Estudio sobre brechas de género en el Instituto Tecnológico de Costa Rica Periodo 2011- 2014. Oficina Equidad de Género.

Schwab, K. (2020). Prof. Klaus Schwab on Digital Inclusion [video]. https:// es.weforum.org/videos/ksc-on-the-digital-inclusion

Silva, M. (1989). La educación de la mujer en Costa Rica durante el siglo XIX.

Revista de Historia, 20, 67-80. http://hdl.handle.net/11056/20432 Varela, F. (2000). El Fenómeno de la Vida. Dolmen Ediciones.

Published

2024-11-26

Issue

Section

Peer-reviewed publications (articles, essays, literature reviews)

How to Cite

Tiffer, H. (2024). STEAM: A Disruptive Methodology Viewed from Complexity. Academic Journal Arjé , 7(2), 1-22. https://doi.org/10.47633/571eds54

Similar Articles

1-10 of 26

You may also start an advanced similarity search for this article.