Education from Biopedagogy: The Charm of Learning for Life

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47633/arje.v6i2.689

Keywords:

Biopedagogy, Autopoiesis, Endogenesis, Learning Culture

Abstract

The challenges of modernity demand changes in thinking and acting. From the Complexity paradigm emerges a passion for a new way of learning through joy, tenderness, love, connection with the environment, and otherness, so that the acquired knowledge endures and enchants the existence of those who have enjoyed constructing knowledge and flavors in their journeys to cultivate themselves. Biopedagogy becomes the bridge between knowledge and the pleasure of perpetual learning. It connects us with internal formation, our endogenesis, and weaves us into the environment that we must embrace as part of the opportunity to survive and the pleasure of learning for life, it seeks to foster a genuine love for learning and an understanding of how our history, feelings, and actions reveal us as complex, holistic, and unique beings. This article aims to provoke reflection on the importance of envisioning the educational approach with the intention of transcending life through the joy of learning. It advocates for a pedagogy based on joy and is directed towards planetary citizenship, addressing anyone who serves as a mediator, facilitator, learner, or reader who wishes to fall in love with their construction process and perpetuate it in their journey. This writing establishes a connection between learning and life, emphasizing that one learns while living and lives while learning.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Boff, L. (2001). Cuidar la tierra. Hacia una ética universal. México. Dabar.

Capra, F. (1996). La trama de la vida. Una nueva perspectiva de los sistemas vivos. Barcelona. Editorial Anagrama.

Casasola, W. (2018). Un estudio fenomenográfico sobre estrategias didácticas en docentes y habilidades metacognitivas en estudiantes en el proceso de enseñanza-aprendizaje del Instituto Tecnológico de Costa Rica. Tesis doctoral. Universidad de Baja California. [Archivo PDF] https: www. https://1library.co/document/zwvp1jgq-fenomenografico-estrategias-didacticas-habilidades-metacognitivas-estudiantes-aprendizaje-tecnologico.html

Delgado, M. (2017). Procesos de Mediación Pedagógicos en el Trabajo Cotidiano, en Educación Diversificada, Colegio Técnico Profesional de Liberia (Tesis de licenciatura) Universidad Técnica Nacional, Costa Rica [Archivo PDF] https://repositorio.utn.ac.cr/bitstream/handle/20.500.13077/73/TESIS%20MEDIACI%C3%93N%20PEDAG%C3%93GICA%20UTN%2019%20de%20enero%202017.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Gómez, J., y Escobar, M. (s.f). Neurodidáctica y Educación. Una aproximación desde las humanidades incluyendo la literatura. http://soda.ustadistancia.edu.co/enlinea/congreso/congresoedu/2%20Pedagogia%20y%20dida%B4ctica/2%2017%20Neurodidactica%20y%20educacion.pdf

Lozano, C. (2020). La emergencia de un nuevo paradigma: Del pensamiento clásico al de la complejidad. Universidad Michoacana de San Nicolás de Hidalgo. UARICHA 17, 39-48.

Mandoki, K. (2006). Estética Cotidiana y juegos de la cultura: Prosaica 1. México Archivo PDF] https://pdfcoffee.com/prosaica-1-estetica-cotidiana-y-juegos-de-la-cultura-3-pdf-free.html

Maturana, H. (1999). Transformación en la convivencia. Santiago de Chile: Dolmen. https://es.scribd.com/document/410763343/transformacio-n-en-la-convivencia-pdf

Morin, E. (2003). El Método. La Humanidad de la Humanidad. La identidad humana. España: Cátedra.

Morin, E. (1999). Los siete saberes necesarios para la educación del futuro. Francia: UNESCO.

Rojas, G. (2014). El Fluir de la Ternura… (En los procesos de coaprendiencia: sentir y amar la vida desde el Ser). [Tesis doctoral], Universidad De La Salle, Costa Rica.

Rotger, M. (2017). Neurociencias y Neuroaprendizaje: las emociones y el aprendizaje, nivelar estados emocionales y crear un aula con cerebro. Córdoba. Editorial Brujas.

Sierra, S. (2019). El sentido de la mediación pedagógica y tecnológica en relación con la formación ciudadana, en docentes del nivel de educación básica secundaria en la ciudad de Medellín. [Tesis doctoral], Universidad Nacional de la Plata, Buenos Aires [Archivo PDF] http://sedici.unlp.edu.ar/bitstream/handle/10915/77573/Documento_completo.pdf-PDFA.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Souza, D. (2017). El cerebro reconectado. https://issuu.com/sergiocristerna/docs/neurociencia_educativa_mente__cereb

Published

2023-12-20

How to Cite

Flores Vindas, K. (2023). Education from Biopedagogy: The Charm of Learning for Life. Revista Arjé, 6(2), 1-16. https://doi.org/10.47633/arje.v6i2.689

Similar Articles

1-10 of 24

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)

<< < 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 > >>